- E-maily inzerující produkty, které je těžké na trhu najít, jako jsou vstupenky na akce nebo herní systémy;
- nedůvěryhodné webové stránky a reklamy propagující nereálné slevy;
- reklamy na sociálních sítích, které propagují neexistující nebo padělané položky;
- online průzkumy vytvořené ke krádeži osobních údajů.
Kyberzločinci se vás mohou pokusit nalákat prostřednictvím následujících technik.
Nic netušící nakupující by se také mohli stát obětí krádeže identity nebo phishingového útoku zaměřeného na odcizení údajů o jejich platební kartě.
Níže jsou uvedeny tipy, jak se útokům vyvarovat:
- Před nákupem ověřte webové stránky. Položky nakupujte pouze z oficiálních webových stránek využívajících šifrování. Webové adresy by měly začínat https:// a obsahovat ikonu uzamčeného zámku.
- Dejte si pozor na online prodejce, kteří místo firemní e-mailové adresy používají osobní.
- Plaťte za položky pomocí kreditní karty určené pro online nákupy, často kontrolujte výpis z karty a nikdy neukládejte platební údaje na online účty.
- Dejte si pozor na prodejce, kteří přijímají pouze bankovní převody, virtuální měnu, dárkové poukazy nebo hotovost – je téměř nemožné je získat zpět.
- Nikdy nezadávejte své platební údaje, když jste připojeni na veřejné Wi-Fi.
- Pokud máte pocit, že e-mail, který jste obdrželi, vypadá podezřele, neklikejte na žádné odkazy, nestahujte žádné přílohy a neodpovídejte. Ani v případě, že pochází od vám známé osoby nebo instituce. Bezpečnější je zadávat URL adresy webů přímo do prohlížeče.
- Ujistěte se, že je váš antivirový/malwarový software aktualizovaný a blokujte vyskakovací okna.
- Používejte bezpečná hesla. Nikdy nepoužívejte stejné heslo na více účtech.
- Pozor na e-maily, které chtějí vyvolat strach. Phishingové útoky začínají například tím, že aktéři hrozby prostřednictvím e-mailu informují, že váš účet byl zablokován, že jste nezaplatili nějaké poplatky nebo že se vás někdo pokusil okrást a vy musíte prostřednictvím doručeného odkazu zkontrolovat aktivitu svého účtu. To vše je jen hra s vaším strachem, jejímž cílem je vylákat z vás cenné osobní údaje.
- Neveřte nabídkám, které jsou „příliš dobré na to, aby to byla pravda“. Přesně takové nabídky se objevují ve phishingových e-mailech.